Ben jij een nieuwsgierige wijnliefhebber en ben je benieuwd hoe de wijnmarkt zich de komende tijd zal ontwikkelen? In dit artikel vind je 26 wijntrends voor 2020 en 2021. Proost!
Meer wijnen uit traditionele landen als Frankrijk, Spanje en Italië, minder drinken maar van betere kwaliteit en in de horeca een ruime keuze per glas. Dat zijn enkele resultaten van een onderzoek uitgevoerd door wijn- en foodcommunicatiebureau Pitch PR. Tegen het einde van de lockdown werden alle professionele wijnimporteurs en grote retailers gevraagd hun verwachtingen te delen over de wijnmarkt in Nederland over de komende anderhalf jaar. Dit is het resultaat!
Trends op het gebied van wijn
In het onderzoek werd gevraagd naar verwachtingen en trends op het gebied van verkoop van wijnen uit bepaalde landen en gebieden, verwacht consumentengedrag en het wijnbeleid van de horeca na de afgelopen maanden lockdown.
Aan het onderzoek is meegewerkt door vijfenzestig professionele wijnkopers. Naast het eigen onderzoek werd ook gekeken naar enkele (inter)nationale artikelen over de actuele wijnindustrie.
Meer wijn thuis
Een belangrijke conclusie is dat de wijnbranche verwacht dat consumenten meer wijn thuis gaan nuttigen en minder wijn gaan bestellen in horeca. De consument heeft de online wijnshop ‘ontdekt’ en dit verkoopkanaal groeit dan ook snel. Waar in de supermarkt de wijnen tot €6,00 de meeste kansen bieden, wordt online vaker een duurdere fles besteld.
Handig voor in huis: dit leuke wijnrekje >
Wijn in de horeca
Niet alleen thuis, maar ook in de horeca verandert het aanbod. De wijnkaarten zullen compacter worden, er zullen minder flessen op voorraad zijn en de consument zal vaker per glas bestellen. De wijnsector heeft door het wegvallen van de horeca tijdens de lockdown flinke klappen gehad, en verwachting is dat pas in het tweede kwartaal van 2021 de verkoopcijfers weer op het normale niveau zijn.
13 wijntrends voor de supermarkten en wijnshops
- Wijnen uit Frankrijk, Spanje en Italië zijn het meest populair
- Consumenten gaan minder wijn drinken maar wel van betere kwaliteit
- Er wordt een flinke prijsdaling in kwaliteitswijnen verwacht, die pas herstelt in 2021
- Sinds 2014 is er prijsstijging van 21% per gemiddelde fles, van €4,53 naar €5,49
- De crisis heeft op korte termijn vooral een negatieve impact op luxere wijnen van meer dan €10,00 per fles
- Er is meer vraag naar Cava en Prosecco
- De vraag naar bio en duurzame wijn blijft toenemen
- Er vindt een groei plaats in online aankopen van kwaliteitswijnen
- De wijnwinkel of slijterij worden ‘herontdekt’, vooral voor het weekend zijn deze drukbezocht
- Gekoelde rode wijnen worden steeds populairder
- Wijnen in magnums (inhoud van twee flessen) zullen vaker besteld worden
- De braag naar alcoholarme en alcoholvrije wijnen neemt toe (vooral door Millennials)
- Consumenten zijn trouw aan de wijnmerken
14 wijntrends voor de horeca
- Ook meer vraag naar wijnen uit Frankrijk, Italië, Spanje
- Er wordt meer gevraagd naar Cava en Prosecco, minder naar Champagne
- Er komt meer keuze in wijnen ‘per glas’
- De wijnkaarten worden minder uitgebreid
- Wijnverkoop verloopt via eigen webshops van restaurants, in combinatie met afhaal of bezorg
- Er vinden steeds meer online trainingen, webinars en proeverijen plaats
- Restaurant bezoeker staat open voor minder bekende druivenrassen
- Er is meer keuze gewenst in het start segment tussen €20 en €35 per fles
- Ook hier groeit de vraag naar bio en duurzaam
- Wijnen uit Nederland worden populairder
- Er zal meer diversiteit zijn en betaalbare ontdekkingen
- Magnums, vooral voor wit, rosé en bubbels zullen vaker besteld worden
- Net als alcohol arme of alcohol vrije wijn
- Bag in Box wijnen krijgen vaker plek in de horeca