Marleen Basart wilde een gezond alternatief aanbieden voor onze dagelijkse snacks. Dat, in combinatie met haar liefde voor goed eten en haar passie voor retail en productontwikkeling resulteerde in BitesWeLove, waarmee ze al meer dan anderhalf miljoen bites verkocht. Wat zijn de pieken & dalen geweest in het opzetten van haar business en waarom heeft Marleen een team met alleen maar vrouwen? Je leest het in ons interview met deze female founder!
Marleen! Je bent moeder, co-founder en Director van BitesWeLove.
Hoe ziet een dag in jouw (drukke) leven eruit?
‘Op het moment, of eigenlijk het laatste jaar, een beetje rommelig. Ik heb twee kleine kinderen (Puck van 4 jaar en Kobe van 2 jaar) die nu veel thuis zijn. Dus privé en zakelijk loopt erg door elkaar. Ik begin met een flinke wandeling door Amsterdam om hen naar school en de crèche te brengen, daarna hebben we een online ‘huddle’ met het team, waarbij iedereen deelt wat de belangrijkste focuspunten van de dag zijn.
Ik ben binnen BitesWeLove vooral verantwoordelijk voor de commerciële kant van de business en probeer de aandacht te verdelen tussen langere termijn strategische plannen (denk aan; hoe gaan we onze export vormgeven dit jaar?) tot meer praktische zaken (een promotievoorstel sturen aan een nationale retailklant).’
Meer inspirerende interviews met female founders lees je hier >
Jullie verkopen gezonde snacks op basis van noten, bonen en erwten.
Waarom ben je dit begonnen?
‘We zijn echte foodies en zijn dus gek op goed en lekker eten. Daarom weten we dat ook als je mensen gezondere voedingskeuzes wil laten maken, smaak altijd voorop staat. We maken dus gezonde snacks die écht lekker zijn. We eten namelijk nogal veel snacks op een dag (gemiddeld 5/6 per dag blijkt uit onderzoek!), dus hier een gezonder alternatief voor aanbieden heeft echt impact!’
BitesWeLove bestaat nu ongeveer 7 jaar.
Naar welk moment kijk jij terug met de meeste trots?
‘Poeh, best veel momenten. Het binnenhalen van de eerste listings bij grote retailers zoals Albert Heijn, Jumbo en Picnic. Succesvolle samenwerkingen met mooie bedrijven als Crisp en Marqt waar echte foodies enorme fans zijn van onze snacks.
Maar ook het winnen van diverse internationale en nationale prijzen zoals de Great Taste Awards en Food Matters Live Challenger Brand Award. De eerste stappen naar het buitenland die we dit jaar gaan maken, maar ook op het huidige team dat we hebben gebouwd.
Als ik er zo over nadenk, denk ik dat ik vooral gewoon heel erg trots ben op onze producten zelf. Onze Crunchy Peas zijn we nu zo ver aan het doorontwikkelen dat ze niet alleen verslavend lekker zijn, maar ook écht gezond; per september hebben ze allemaal een Nutriscore A. Wat binnen de hartige snack-categorie echt uniek is.’
Dat klinkt super allemaal! Is er, ondanks deze mijlpalen,
ook een moment geweest dat je de handdoek in de ring wilde gooien?
Zo ja, wanneer wat dat?
‘Dagelijks! Nee grapje. Inmiddels zijn we winstgevend en groeien we met meer dan 55% per jaar. Wat natuurlijk echt heel fijn is. Maar er zijn ook enorm veel momenten geweest dat het net niet lukte. Dat nieuwe product introducties niet zo succesvol bleken als dat we hadden gedacht, er iets mis ging in de productie en ga zo maar door. Ik ben door de jaren heen beter geworden met nuchter en rustig blijven als even alles tegen lijkt te zitten.’
Wat voor rol speelde de coronacrisis in jullie bedrijf?
‘Natuurlijk was ook voor ons het uitbreken van de Corona pandemie en de eerste lockdown vorig jaar een heel impactvol moment. We verkopen/verkochten heel veel snacks in foodservice. Denk aan evenementen locaties, bedrijfscateraars en plekken zoals NS Kiosk en AH To Go.
Deze industrie ging door de lockdown natuurlijk helemaal onderuit; orders werden gecancelled, opnames werden uitgesteld en ga zo maar door. Dat was wel even een ‘holy-shit-wat-nu?’-moment.
Maar gelukkig hielden we ons hoofd koel en wisten we in een paar dagen een nieuw concept te lanceren; gezonde snackboxen en borrelboxen voor door de brievenbus. Zakelijke klanten kunnen deze boxen met gezonde snacks laten bezorgen bij medewerkers en deden dit ook in grote getalen (meer dan 35.000 boxen in 2020!).
Hiermee vingen we het verlies in foodservice eigenlijk volledig op; iedere persconferentie waarbij strengere maatregelen aangekondigd werden, stortte een deel van onze business volledig in. Maar werden we plat gebeld door bedrijven die hun medewerkers een hart onder de riem wilde steken met onze gezonde snackbox. Super fijn!’
‘Wat mij hielp bij het durven nemen van de eerste stap, was bedenken wat het ergste was dat me kon overkomen’
Marleen basart
Goed out of the box gedacht dus! Je runt BitesWeLove samen met je zakenpartner Liesbeth.
Wat zijn volgens jou de voor- en nadelen van samen ondernemen?
‘Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Ik ben mijn eerste bedrijf (FoodWeLove) alleen begonnen. Achteraf bezien had ik daar beter een partner bij kunnen hebben die me af en toe vertelde dat ik geen gelijk had.
Ik geloof dat Liesbeth en ik het perfecte ondernemersduo zijn; we delen dezelfde visie en missie, willen samen een succesvol bedrijf bouwen en vertrouwen elkaar volledig. Daarnaast zijn onze skills en persoonlijkheden erg complementair.’
Verder werken alleen maar vrouwen bij BitesWeLove. Is dat een bewuste keuze?
‘We maken er in ieder geval wel altijd grapjes over dat we ons team er actief op selecteren, maar toevallig hebben we net een mannelijke stagiair aangenomen. Maar zonder grappen; ik geloof enorm in het succes van diverse teams en geloof in de kracht van vrouwen. Ik zou prima een man aan kunnen nemen als die de beste voor de job zou zijn, maar tot dusver zijn dat simpelweg altijd vrouwen.’
Over hen gesproken: welke tip zou je ambitieuze vrouwen meegeven die ook
iets voor zichzelf willen beginnen, maar nog twijfelen?
‘Wat mij hielp bij het durven nemen van de eerste stap was bedenken wat het ergste was dat me kon overkomen; mijn conclusie was dat het me het allerergste leek als ik het niet zou hebben geprobeerd.
Ook raad ik je aan goede mensen om je heen te verzamelen die complementair zijn in ervaring, skills of persoonlijkheid; dat kan in de vorm van een zakenpartner of gewoon andere meer ervaren ondernemers die met je meedenken.
Ik ben daarnaast nogal praktisch; zorg dat je een goed product (of service natuurlijk) hebt dat echt een behoefte invult. Dit kun je op allerlei verschillende manieren testen voordat je een heel bedrijf uit de grond stampt. Maak dit niet te groot en verzamel voldoende bewijs dat je idee echt een goed idee is. Dan wordt het misschien al een stuk minder spannend.
En tja, embrace je twijfel en onzekerheid. Het hoort ook gewoon bij ondernemen.’
Mooi advies! Tot slot, wat kunnen we in de komende jaren nog
verwachten van BitesWeLove?
‘Nog meer super lekkere en gezonde snacks, zowel zoet als hartig, verkrijgbaar op nog meer plekken in binnen- en buitenland. Zodat je nooit meer hoeft te kiezen tussen lekker en gezond.’