juridische bijstad - juridisch verzekerd - rechtsbijstandverzekering zakelijk - centraal beheer - vrouw laptop
S

SACHA VERLOOR €100.000 DOOR WANPRESTATIE EN BLEEK NIET DE ENIGE

Als ondernemer kun je te maken krijgen met vervelende juridische conflicten. Dat overkwam ook Sacha, die in zee ging met een tech bedrijf en €100.000 uitgaf voor het ontwikkelen van haar reis app. Het resultaat? Een applicatie waar ze helemaal niets aan had. Hier lees je haar verhaal en tips om niet in zo’n situatie te belanden.

Van een klant die maar niet wil betalen tot een conflict met een zakenpartner: als ondernemer kun je te maken krijgen met vervelende situaties die je zelf niet op kunt lossen. In dat soort gevallen is een rechtsbijstandverzekering zakelijk de reddende engel, zodat je verzekerd bent bij een juridisch geschil.

Sacha’s had zo’n verzekering niet. Het aanvechten van deze zaak zou haar €20.000 kosten – geld dat zij niet meer had. Ze verloor haar geld en moest opnieuw een app laten bouwen. Hier lees je haar verhaal.

Sacha, jij bent als ondernemer opgelicht. Kun je kort vertellen wat er gebeurd is?

”Ongeveer een jaar geleden was ik op zoek naar een developer die mijn nieuwe reis applicatie – My Travel Tracker – technisch gezien uit kon werken. Ik kwam via via in contact met een tech bedrijf in Amsterdam.

Op het eerste oog zag hun website, kantoor en hun projecten er erg professioneel uit, waardoor ik het volste vertrouwen in ze had. Ze waren erg overtuigend en beweerden dat ze een steengoede app konden maken voor €100.000. Dat bleek achteraf een loze belofte..”

”Een ander meisje bleek precies hetzelfde te hebben meegemaakt”

Wat gebeurde er toen? 

”Ik kwam er na meerdere sprints (fases in het bouwen van een app) achter dat ze de app op een totaal verkeerd platform hadden gebouwd. Dat kon ik eerder niet weten, omdat er nog niet genoeg features in de app zaten.

Pas na dat flinke bedrag gespendeerd te hebben waren er genoeg features om de app goed te kunnen testen. Omdat de app zo gigantisch groot is had een “goed technisch bedrijf” moeten weten dat de app op een native platform gebouwd moest worden. Zij hebben dit niet gedaan en mij niet volledig geïnformeerd. Het resultaat was dat ik €100.000 uitgegeven heb aan een app waar ik precies niets aan heb.

Denk je dat dit een bewuste actie was vanuit hen?

”Ja en nee. In eerste instantie denk ik dat ze het een leuk uitdagend project vonden. Maar ze wisten veel eerder dan ik dat ze niet de kennis en skills had en op goed vertrouwen met hen samenwerkte, en toch gingen ze door. Daarnaast ben ik voor extra dingen gefactureerd die achteraf gezien helemaal niet nodig waren.

Het vervelende is dat ik niet de enige dupe ben geweest van een samenwerking met dit bedrijf. Toen ik later in contact kwam met een meisje die ook klant was bij hun, bleek dat zij precies hetzelfde heeft meegemaakt.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door My Travel Tracker (@mytraveltracker)

rechtsbijstandverzekering zakelijk

Heb je juridische stappen ondernomen?

”Ik heb juridisch advies gekregen van meerdere partijen, maar zij konden niet garanderen de rechtszaak te winnen. Ik heb het contract met het tech bedrijf getekend en steeds betaald per sprint (fase), dat maakt het een onvoorspelbare zaak. Daarnaast zouden deze juridische stappen, met het risico van verliezen, mij minimum €20.000 kosten. Mede door het verlies van die app had ik dat geld niet.”

Wat deed deze situatie met jou?

”Ik was natuurlijk erg teleurgesteld en gefrustreerd, vooral omdat je een verantwoordelijkheid hebt tegenover je investeerder. Maar, het zit gelukkig niet in mijn natuur lang bij de pakken neer te zitten.

Na eventjes flink balen heb ik het project weer opgepakt en ben ik vol aan de bak gegaan met een nieuw tech team. In mijn vrije tijd heb ik wel nog onderzoek gedaan en advocaten gesproken. Uiteindelijk heb ik besloten om mij volledig op de app te focussen, in plaatst van te blijven hangen in het geschil met het andere tech bedrijf.”

Meer interviews met vrouwelijke ondernemers vind je hier >

Heb je nog tips voor ondernemers met een juridisch geschil?

”Iedere situatie is anders, maar feit is dat het erg vervelend is om in een juridisch geschil terecht te komen. Gebaseerd op mijn ervaring kan ik wel delen wat ik geleerd heb:

1. Laat altijd je contract checken door een derde partij.
2. Betaal nooit als je ontevreden bent en betaal zeker nooit alles vooraf.
3. Spreek een scope af en zet deze in het contract. Als ik de woorden van de eigenaar “voor 100K maken wij een steengoede app” in het contract had staan, had ik waarschijnlijk meer recht gehad.
4. Vertrouw niet alles wat op internet staat. Later kwam ik erachter dat hun 5 sterren Google rate alleen maar door hun eigen developers – die voor ze werkte – waren geplaatst. Geen klanten dus. Alle projecten op hun site waren ook hun eigen investering. Dit had ik eerder kunnen checken.
5. Wees niet bang voor confrontatie. Soms heb ik mij teveel ingehouden als ik ontevreden was. Doe dat niet, maar blijf wel professioneel en aardig.”

Kortom: als ondernemer ben je kwetsbaar – je kan immers niet alles zelf oplossen en een zakelijk conflict is moeilijk te voorzien. Als je geen rechtsbijstandverzekering zakelijk hebt kunnen juridische kosten hoog oplopen en veel energie kosten. Gelukkig zijn er verschillende opties om je wél te laten verzekeren. Stof om over na te denken!

CategoriesDrankje met