Van Amsterdam West, over het IJ, naar Amsterdam Noord. En andersom. Zonder de pont te nemen of door de IJtunnel te rijden. We zijn een stapje dichterbij tot dit de realiteit is! De kabelbaan over het IJ krijgt namelijk steun van het Stadsbestuur!
Krijgt Amsterdam écht een kabelbaan over het IJ? Dit zijn de stand van zaken >
Kabelbaan als OV
We hebben treinen, bussen, trams en veerboten in Amsterdam. En, toch blijft het een hele klus om van West naar Noord te komen. Met dagelijks 70.000 mensen, die met de pont van en naar Noord cruisen, wordt het op het water ook steeds drukker. Maar, als het aan initiatiefnemers Wim Wessels en Bas Dekker ligt, is de tijd van (meer) veerboten inzetten voorbij. Met Stichting IJbaan willen zij de kabelbaan over het IJ als mooie aanvulling op het OV. En, met steun vanuit de gemeente wordt dit plan steeds realistischer.
Andere mogelijkheden
Ook wordt er al een aantal jaar gediscussieerd over een brug over het IJ, die dé oplossing kan zijn voor het probleem. Deze plannen zijn hier niet ineens mee van tafel. Volgens initiatiefnemers Wessels en Dekker hoeft dit ook niet: een kabelbaan en een brug kunnen namelijk goed naast elkaar functioneren.
Bovendien is een voordeel dat de aanleg van een kabelbaan minder intensief is dan de bouw van een brug. Zo zeggen Wim Wessels en Bas Dekker dat de IJbaan al in 2026 of 2027 functioneel kan zijn, terwijl de gemeente verwacht dat een brug pas vanaf 2040 in gebruik kan worden genomen.
Bron: Stichting IJbaan Amsterdam | Kabelbaan Amsterdam – IJbaan – Kabelbaan over het IJ
Geen toeristische attractie?
De kabelbaan in Valkenburg, Londen & in de Alpen: we vinden het allemaal leuk om een ritje te maken tijdens onze vakanties. Niet zo gek dat Stichting IJbaan bang is dat de kabelbaan straks gebruikt wordt als toeristische attractie. Want ondanks toeristen (uiteraard) wel mee kunnen, is de baan écht bedoeld voor een betere verbinding tussen Noord en West.
Het kostenplaatje
De steun van Stadsbestuur betekent niet dat de stad en/of gemeente ook werkelijk een financiële bijdrage gaat leveren aan de bouw van de kabelbaan. De bouw van zo’n baan kan namelijk zomaar 120 miljoen euro gaan kosten. En, hoe langer de IJbaan wordt, hoe hoger dat bedrag wordt. Daar zoeken initiatiefnemers Wessels en Dekker nog een oplossing voor!
Komt ‘ie er wel of niet: wat nu?
Of de IJbaan nu écht gaat komen, is natuurlijk de vraag. Maar, er zijn al grote stappen gemaakt. Zo was de grote kabelbaan in Amsterdam in eerste instantie een burgerinitiatief, die een stuk realistischer is geworden nu de gemeente zich erbij aansluit. Dus, wie weet wat de toekomst brengt!
Voor nu worden, in samenwerking met de gemeente en Vervoerregio Amsterdam, de plannen voor de IJbaan verder uitgewerkt en zijn de heren in gesprek met een aantal financiers.