Omdat het onthouden van de regels van een drankspel vaak lastiger wordt na een paar drankjes, is het handig om ze op een rijtje te hebben. Hieronder vind je negen drankspellen met uitleg die perfect zijn voor een avondje thuis of in de kroeg.
Vind hier de leukste drankspellen voor in het weekend >
Fritzen
Fritzen is een dobbelspel waarbij je goed moet kunnen nadenken of goed moet kunnen atten. Voor dit spel heb je zes dobbelstenen en sterke drank nodig. Het doel is om met deze dobbelstenen 30 ogen of hoger, óf 10 ogen of lager te gooien. Je begint het spel bij een random speler en draait dan met de klok mee. Iedere speler heeft in één beurt de kans om slim te spelen. Iedereen mag maximaal vijf keer gooien en mag na iedere worp een of meerdere dobbelstenen laten liggen. Alles wat je laat liggen, moet ook blijven liggen en kan dus niet meer geruild worden.
30 of hoger
Als je 30 of hoger gooit dan hoef je niet te atten. Alle ogen boven de 30 mag je uitdelen in slokken aan één of meerdere spelers. Maar als je onder de 30 gooit, moet je het aantal ogen onder de 30 in slokken drinken.
10 of hoger
Precies 10 gooien, betekent niet atten. Het aantal ogen boven de 10 mag je uitdelen en als je minder dan 10 gooit, moet je dit aantal zelf atten.
Daarnaast zijn er nog twee extra regels. Als je meer dan 10 ogen hebt gedobbeld, mag je één van de spelers aan wie je slokken hebt uitgedeeld nog een keer laten atten. Dit doe je door nog vijf keer te gooien met alle zes de dobbelstenen. Iedere 1 mag je laten liggen en telt als extra slok om uit te delen aan de persoon die je gekozen hebt. Wanneer het totaal van de vijfde worp 20 ogen is, moet iedereen atten. Behalve de gene die gooit.
Captain
In dit spel kom je er achter wie de Captain is en wie de afhakers zijn. De perfecte plek om dit spel te spelen is in de kroeg. Jullie bestellen allemaal een biertje en de eerste persoon die zijn biertje op heeft is de Captain.
Wanneer de Captain een slok heeft genomen van zijn tweede biertje, moeten alle mensen hun eerste biertje atten. Als de Captain ook zijn tweede glas bier op heeft en begint aan zijn derde biertje, moeten de anderen hun tweede glas atten. Als ze dat niet doen dan liggen ze uit het spel. Om de Captain te verslaan, moet je jouw bier sneller op hebben dan die van de Captain. Als dat lukt, ben jij de nieuwe Captain en moeten de anderen jouw tempo aanhouden. Hoog tempo is dus heel erg belangrijk bij dit spel.
Zappen
Op het gebied van drankspellen is dit het meest luie spel om dronken van te worden. Het enige dat je nodig hebt is drank, een tv en de afstandsbediening. Je spreekt een item af met je vrienden dat ervoor zorgt dat jullie moeten drinken. Dit kan van alles zijn. Als iemand op tv een bril draagt, een lady in een rood jurkje, een man met een baard of een eigen idee.
Kingsen
Het drankspel Kingsen speel je met een pak kaarten, grote glazen en genoeg flessen drank. Alle deelnemers zitten om een tafel of in een cirkel. Om de beurt pakt iedere speler een kaart. Elke kaart heeft een eigen regel, maar je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Iedere groep heeft andere regels, maar dit zijn de meest gangbare:
Aas: Je bent quizmaster totdat de volgende aas getrokken wordt. Quizmaster houdt in dat iedereen alleen maar vragen mag beantwoorden van je terwijl ze hun middelvinger opsteken. Vergeten ze dat: drinken!
Koning: Bij de eerste heer die getrokken wordt, maak je een speciaal drankje. De volgende heren die worden getrokken, leg je samen met de eerste heer op dat glas. Degene die de laatste heer van het spel pakt, moet deze special at opdrinken.
Vrouw: Bij een vrouw moet iedereen zijn duim op tafel leggen, wie dit als laatste doet moet een atje doen.
Boer: Geef een andere speler een opdracht. Indien hij deze niet doet, moet hij een shotje atten.
10: Alle spelers houden hun hand in de lucht en er wordt afgeteld van 3 naar 1 waarna iedereen een speler aanwijst. De persoon waar de meeste spelers naar wijzen, moet 1 glaasje atten.
9: Verzin een regel en voer deze in. De regel geldt voor iedereen, dus ook voor jezelf.
8: De speler die deze kaart pakt mag naar de wc. Tijdens een potje mag er namelijk niemand naar de wc zonder deze kaart. Doet iemand dit toch dan moet hij twee glazen atten.
7: De draairichting waarop spelers kaarten pakken verandert.
6: De persoon die deze kaart trekt, begint met een rijmwoord en de anderen moeten hierop rijmen. Als je niks meer weet dan moet je atten.
5: Verzin een verboden woord dat niemand meer mag zeggen. Zodra dit wel gezegd wordt, moet die persoon atten.
4: De persoon rechts van je moet atten
3: De persoon links van je moet atten
2: Je moet zelf twee keer atten
Beerpong of Proseccopong
Dit spel speel je in teams of 1 tegen 1. Naast bier (of prosecco) moet je een pingpongballetje, een tafel en redcups of plastic prosecco glazen hebben. Aan beiden kanten van de tafel worden 10 drankjes neergezet in de vorm van een piramide. Het doel is om het balletje over de tafel in één van de drankjes van de tegenstanders te mikken. Als dat lukt moet de tegenstander dat drankje opdrinken en weg zetten.
Het team dat als eerste alle drankjes van de tegenstander leeg heeft, wint het spel. Het verliezende team moet ook alle drankjes van de winnaars leegdrinken. Ellebogen mogen niet voorbij de tafelrand en als je het balletje laat stuiteren, dan mag de tegenpartij hem wegslaan.
Koop hier de proseccopong set >
Boeren
De kunst van boeren is om op het goede moment de boer uit het kaartspel te trekken. Van alle drankspellen kan deze het beste in de kroeg gespeeld worden. Elke speler pakt om de beurt een kaart van de stapel. Per ronde zijn er vier boeren met ieder een eigen betekenis. Bij de eerste boer mag je beslissen welk drankje er gedronken gaat worden. De persoon die de tweede boer trekt, mag het gekozen drankje inschenken en betalen. Degene die de derde boer pakt, moet een slok drinken. En wie de vierde boer trekt heeft pech en moet het drankje atten.
Mexen
Deze klassieker onder de drankspellen speel je met 2 dobbelstenen en een beker. De hoogste waarde die je gooit is het tiental, de laagste de eenheid. Als je 4 en 6 gooit, wordt dit 64 punten en twee keer hetzelfde aantal is een honderdtal dus 1 en 1 wordt 100. Het hoogste dat je kunt gooien is Mex, de 1 en 2 oftewel 21. Een van de spelers begint met gooien van de dobbelstenen onder de beker. Hij kijkt naar zijn dobbelstenen, maar laat ze niet aan de anderen zien. De speler gooit bijvoorbeeld 3 en 6 dus 63 en zegt dit hardop.
De volgende speler neemt de beker over en kan twee dingen doen. Hij gelooft de eerste speler en probeert hoger te gooien óf hij denkt dat de eerste speler bluft. In het laatste geval trekt hij de beker omhoog om te kijken. Als de eerste speler heeft gebluft dan moet hij drinken. Maar als het klopt dan moet de tweede speler drinken. Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
Fuck de dealer
Dit spel speel je met meer dan twee personen. Een van de spelers begint als dealer. Hij kijkt naar de bovenste kaart van de stapel en de persoon links naast hem moet raden welk getal én plaatje de kaart heeft. Als de speler het helemaal goed heeft dan moet de dealer 2 slokken drinken. Maar als het antwoord fout is, mag de dealer verklappen of het hoger of lager is. Heeft de speler het alsnog goed dan moet de dealer 1 slok drinken. Geeft de speler een fout antwoord dan moet hij zelf drinken.
Daarna gaat de beurt naar de volgende speler. De kaart wordt open op tafel gelegd. Als drie spelers achter elkaar het getal of plaatje niet raden, is de persoon naast de dealer aan de beurt om te dealen.
Drinkopoly
Het bord heeft 44 vakjes met verschillende taken zoals het bezoeken van bars, pubs en clubs en het nemen van een slok, drinken van een glas en shots. Er zijn ook extra vakjes met speciale taken en activiteiten, zoals truth en dares, armworstelen, tongtwisters, openingszinnen en kissing contests. De winnaar is diegene die de taken volbrengt en als eerste zijn reis eindigt. Drinkopoly heeft 50 speciale kaarten die de verschillende taken omschrijven. Als je een kaart trekt moet je de omschreven taak voldaan worden of moet je een slok nemen van je drankje.
Hier koop je het spel >
Krokodil met kiespijn
Het spel begint door de bek van deze krokodil wijd open te trekken. Druk een voor een de tanden van het dier naar beneden zonder dat zijn bek dicht klapt. Als dit bij jou gebeurt moet jij namelijk je drankje atten of een shotje nemen.
Koop het spel hier >
Tipsy Tower
Dit drankspel is gebaseerd op jenga. Pak een steen zonder de toren te laten vallen. Valt de toren bij jouw beurt? Dan moet jij de shot pakken. Leuke toevoeging: schrijf op de onderkant van de steentjes opdrachten die je uit moet voeren als je een steen hebt gepakt.
Hier koop je het spel >
Welke van deze toffe drankspellen ga jij dit weekend spelen?
Bron omslagfoto: Bol.com