Als -hoe ze dat ook wel noemen- ‘ex-hotello’ (iemand die de hoge Hotelschool heeft gestudeerd) en -hoe ze dat ook wel noemen- ‘horecatijger’, ben ik over de jaren heen geïnteresseerd geraakt in bijna alle ontwikkelingen en trends binnen deze industry, zeker op gebied van duurzaamheid. Op Girls Who Magazine, een platform voor levensgenieters, vind ik het dan ook belangrijk om wat vaker in te gaan op onderwerpen binnen de horeca die gerelateerd zijn aan dit (bewust) genieten.
Ja, want we zullen er misschien bij stil staan, maar al die ijskoude Gin Tonics zoals op de omslagfoto, die gekoelde flessen Grenache, verse visplateaus, charcuterie en kaasplankjes die wij naar binnen werken, blijven niet zomaar vers. Achter deze geniet-schermen zit een groot koelbedrijf die zorgt dat de heerlijke producten die wij op het zonnige terras voorgeschoteld krijgen, vers en gekoeld blijven.
Want in een omgeving waar de temperaturen hoog en snel oplopen, is het van groot belang dat de geserveerde eetwaren goed gekoeld zijn én blijven. Om dit te kunnen realiseren, is een geschikte koeling van groot belang.
Nou zijn er natuurlijk verschillende grote koelbedrijven op de markt, maar als we gaan kijken in de duurzame sferen (ook van dat belang ben ik heel bewust geworden als hotello), bij welk bedrijf komen we dan uit? Welk bedrijf houdt onze hapjes op een verantwoordelijke manier koud in al die horecatenten waar wij zo graag komen?
6 heerlijke lenterecepten voor een gezonde week!
Milieubewust & kostenbesparend
Vink is één van die duurzame koelbedrijven. Ze richten zich op efficiënte oplossingen in de vries- en koeltechniek die bijdragen aan een duurzame aanpak, waardoor er minimaal gebruik wordt gemaakt van milieuonvriendelijke koelmiddelen. Ze werken dus kostenbesparend en milieubewust.
Duurzaam, een veel gebruikt woord voor marketing-doeleinden. Wat houdt het bij Vink precies in? Bij het ontwerpen van een koelinstallatie zoeken ze naar technische oplossingen om het energieverbruik -en dus de energiekosten- zo laag mogelijk te houden. Hier komen veel ingewikkelde termen bij kijken die wij waarschijnlijk niet kennen. Maar één ding is zeker, duurzaamheid staat hoog in het vaandel.
Praktisch, innovaties en flexibel
Wanneer een horecabedrijf kiest voor duurzame koelopties zijn ze al goed op weg, als je het ons vraagt. Op de Hotelschool leren wij tevens hoe belangrijk gepersonaliseerde service is. Ieder bedrijf en iedere keuken is anders (zeker in de horeca), en daarom is een persoonlijke aanpak van groot belang. Vink denkt vanaf moment 1 mee en doelt erop zo min mogelijk tot last te zijn bij de installatie van de koelingen. Enkele kernwaarden die van toepassing zijn op hun werkwijze zijn dan ook praktisch, innovaties en flexibel.
Kijk, dat vinden wij fijn. Vanaf nu kijken we sowieso anders tegen onze gekoelde kazen op het terras aan!