De hedendaagse maatschappij stelt vaak de positie van man en vrouw, de betekenissen van masculinity en femininity, en van seksualiteit ter discussie. Steeds vaker worden in het hoger onderwijs vakken of hele opleidingen aangeboden in het thema genderstudies. Waarom vinden universiteiten het thema gender in het onderwijs nodig? Welke vakken zijn er? Hoe zit het met het middelbaar onderwijs?
Lees meer over gender als thema in het onderwijs >
Op verschillende universiteiten is het booming: vakken van genderstudies volgen. De studenten leren hier over de wetenschappelijke inzichten van gender en diversiteit. Op de hogescholen is de informatie meer toepassings gericht. Hoe ga je in het bedrijfsleven bijvoorbeeld om met hokjesdenken?
Waarom is gender in het onderwijs van belang?
Er is een bepaalde relatie tussen vanzelfsprekenheid, waarheid en macht. Door deze relatie te breken, creëren scholen een plek waar nieuwe perspectieven omtrent kunst, cultuur en samenleving gevormd kunnen worden. Zo ook rondom het thema gender. Daarnaast is er in de wetenschappelijke wereld weinig focus en lof geweest voor vrouwelijke wetenschappers – nu komen zij ook meer in de spotlight!
Thema’s die langskomen zijn bijvoorbeeld: diversiteit, etniciteit, emancipatie, integratie, mannelijkheid, vrouwelijkheid, queer, trans, post-seculier, cultuurkritiek en historische gebeurtenissen. Al met al allemaal onderwerpen die het thema bespreekbaar maken.
Welke vakken zijn er?
Of er vakken zijn en welke vakken dit zijn, verschilt per onderwijsinstelling. Zo heb je aan de Hogeschool van Amsterdam een keuzevak ‘Gender Blender’. De master ‘Gender Studies’ aan Universiteit Utrecht is groots. Aan de Universiteit van Amsterdam heb je naast de minor ‘Gender and Sexuality’ bij de opleiding geschiedenis het vak ‘Inleiding Gendergeschiedenis’.
De ene onderwijsinstelling heeft meer vakken dan de ander. Sommige zullen een lijstje op hun site hebben staan voor geïnteresseerden om snel een overzicht te hebben. Andere instellingen hebben hun vakken minder op de voorgrond staan. Ook zijn er scholen die er (nog) geen aandacht aan besteden. Mocht je dus echt graag een vak in die richting willen volgen, kun je altijd een vak aan een andere instelling volgen!
Hoe zit het met middelbaar onderwijs?
Op het middelbaar onderwijs wordt het onderwerp niet verplicht aangekaart. Maar in de Tweede Kamer worden nu wel discussies gevoerd om het verplicht te maken. De één vindt het een goed idee, de ander vindt het overbodig. De één vindt het bij biologie horen, de ander bij maatschappijleer.
Op Instagram stelde Linda Meiden de vraag het vak genderongelijkheid opgenomen zou moeten worden in het onderwijs. De meeste respons was negatief: een vak over genderongelijkheid is onzin. Toch zien ze in het hoger onderwijs wel nut in dergelijke vakken.