Hey ambitieuze levensgenieter, gefeliciteerd! Als je op dit artikel hebt geklikt, ben je waarschijnlijk al een paar jaar bezig met ondernemen. De eerste hobbels heb je achter de rug en je hebt je hoofd boven water kunnen houden. Applaus voor jou 🙂 Nu is het tijd voor de grote herziening: heeft je onderneming haar plafond bereikt? Is alles nog up to date? Is het tijd voor een nieuwe groeistrategie?
Kopje onder, kopje boven
Het is een verraderlijke valkuil voor veel ondernemers: kopje onder gaan in de waan van de dag, zonder dat je de tijd neemt om vooruit te denken. Dat terwijl je als ondernemer iedere dag bezig bent met het bedrijf, al heb je als eigenaar vaak meerdere petten op. Je bent bezig met de productontwikkeling, sales, marketing, financiën, misschien zelfs personeel. You name it. Maar een groeistrategie? Nah uh…
Heel cool dus, al die petten, maar ook veel voor één iemand. Alles speelt zich af in het hier en nu, waardoor er maar weinig tijd overblijft voor de dag van morgen. Het is daarom de hoogste tijd voor een strategische groeipauze: waar wil je binnen nu en drie of vijf jaar naar toe groeien?
Tip 1: bepaal je einddoel
Wist je dat elk groeiend bedrijf een natuurlijk plafond heeft? Dat is het moment waarop de groei afneemt of zelfs stopt. Om door dat plafond te groeien, is vrijwel altijd verandering nodig. En we verklappen alvast: verandering komt nooit vanzelf. Daar is tijd voor nodig en er moet energie in gestopt worden. Die verandering kun je in beweging zetten door een einddoel te bepalen: hoe ziet je onderneming er over drie jaar uit?
Het antwoord op deze vraag weet alleen jij, wat precies de truc is voor frisse motivatie. Daag jezelf daarom uit de vraag zo concreet mogelijk te beantwoorden: wat wil je zelf met je bedrijf bereikt hebben in deze periode? Welke activiteiten wil je dan niet meer doen? Wat is tegen die tijd wél een onderdeel van je business, maar nu nog niet? Groots dromen mag 😉
Tip 2: maak een risico-analyse
Nu je een aantal jaar bezig bent als ondernemer, ben je vast bekend met de risico’s binnen jouw branche. Maar aangezien je je doelen – en dromen – gaat herzien, komen daar ook nieuwe risico’s bij. Immers, iedere groeiambitie brengt nieuwe doelen met zich mee en ieder nieuw doel komt met nieuwe risico’s.
Daarvoor is het afgelopen jaar een mooi voorbeeld: de gevolgen van het coronavirus tonen maar weer eens aan dat de pandemie een grote impact heeft op de continuïteit van veel bedrijven. Iedere dag lees je wel over ondernemers die hun bedrijf of carrière moesten omgooien… En dan hebben we het nog niet eens gehad over andere scenario’s waardoor je bedrijf stil kan liggen. Denk aan een grote brand, langdurige stroomuitval, een cyberaanval of een bedrijfsongeluk.
Door aandacht te hebben voor risico’s, actief na te denken over verschillende scenario’s en maatregelen te treffen werk je aan je bedrijfscontinuïteit. Zo ben je beter in staat om de continuïteit van je bedrijf te bewaken als je helaas te maken krijgt met een incident.
En speaking of change: als je bedrijf zich ontwikkelt, en je bijvoorbeeld door corona bent begonnen met een webshop, een bezorgdienst of een andere side hustle, kan het zijn dat sommige zaken opeens (nog) niet geregeld zijn. Of dat sommige punten extra aandacht nodig hebben. Heb je hier grip op? Ben je verzekerd voor die grotere voorraad, of dat nieuwe personeelslid – ook als diegene langdurig ziek blijkt te zijn? Blijf ook hier de risico’s, je groeistrategie én de bijbehorende verzekeringen checken. Dat laatste doe je bijvoorbeeld hier.
Tip 3: kies voor een gestructureerde strategie
Dat klinkt allemaal ontzettend verstandig, maar in hemelsnaam, waar moet je beginnen? Wees gerust, het herzien van je doelen en de bijbehorende risico-analyse is makkelijker dan je denkt. All you need to do is kiezen voor een gestructureerde groeistrategie.
Daarbij is de klassieke SWOT-analyse – wie kent ‘m niet – van je onderneming een sterk hulpmiddel. Waar zitten de sterke en zwakke punten in je bedrijf? Dat zijn de interne factoren. En welke kansen en bedreigingen zijn er op het pad naar groei? Dat zijn de externe factoren.
Maar je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar de drie waardedimensies van Treacy en Wiersema: operational excellence, product leadership en customer intimacy. Deze drie dimensies zijn niet altijd met elkaar te verenigen. Zo kan een product niet zowel het goedkoopst als het
meest innovatief zijn. Je kiest één waardedimensie en zorgt ervoor dat alle onderdelen van de bedrijfsvoering afgestemd zijn op deze strategie. Dat betekent dat de keuze voor een dimensie zijn stempel drukt op het hele bedrijf. Handig!
Tip 4: groeien doe je niet alleen
Iedere ondernemer met een aantal jaar ervaring op zak weet dat je niet alles zelf kunt blijven doen. Belangrijker nog: je moet niet alles zelf wíllen doen – want niet overal ligt jouw kracht. Dus hoe wil je gaan groeien? Wil je personeel aannemen? Wil je, net als Emilie Sobels van Hashtag Workmode, een partnership aangaan? Of wil je bepaalde taken uitbesteden?
Genoeg stof tot nadenken dus. Nog een laatste tip: in dit gratis e-book Actief aan de slag met groei vind je veel praktische tips voor je groeistrategie. Go get that growth, tiger!