Girls Who Support!
Wie? Nou, creatieve ondernemers.
En hoe dan? Door ff met ze te bellen, en hun verhaal op digitaal papier te zetten, for everyone to read.
In ons nieuwe rubriek ‘digitaal drankje met..’ bellen we – geheel in stijl, vanaf de keukentafel met de telefoon in de ene en een glaasje wijn in de andere hand – ondernemers die getroffen zijn door de corona crisis. Hoe reageren zij hierop?
Welk effect deze toestand op hun bedrijf heeft, wat ze bedenken om hun business op de been te houden en hoe ze een stukje positiviteit uit de crisis weten te halen – het komt allemaal aan bod in deze eerlijke reeks. Wij houden jou up-to-date van alle creatieve, nieuwe business ideeën die deze crisis met zich meebrengt. Dit keer een digitaal drankje met Britt Jacobs, Founder van A Cup of Ambition
Een flink portie ambitie hebben de meesten van ons wel. Maar vertel, wat doet A Cup of Ambition als bedrijf?
”A Cup of Ambition is een eventkalender én verzamelplatform waar je vrouwelijke sprekers boekt. Het is eerst begonnen met een online agenda voor business evenementen. Ik ging altijd graag naar workshops en seminars. Collega’s en vriendinnen waren vaak ook enthousiast over dit soort events maar wisten niet van het bestaan af.
Zelf miste ik vooral een plek waar je in een overzicht kon zien wat er allemaal te doen was.
Ik zat al een tijdje met het idee dat ik voor mijzelf wilde beginnen, maar niet goed wist met wat. En opeens viel het kwartje!
Toch vond ik het lastig om een verdienmodel aan te koppelen. Na wat coaching gesprekken kwam ik erachter dat er nog helemaal geen vrouwelijk sprekersbureau is. Dat wilde ik veranderen en zo ontstond er ook een verdienmodel voor A Cup of Ambition!”
Dus begonnen als overzichtspagina voor events en uitgegroeid tot sprekers platform. Dat zal niet makkelijk zijn in deze periode zonder events! Hoe ga je hier mee om?
”Het is inderdaad geen goed moment voor de branche. Natuurlijk heb ik daar een paar dagen over gebaald maar toen realiseerden we ons dat er ook heel veel wel mogelijk is. Zo promoten we bijvoorbeeld onze sprekers nu juist voor online events. Tot nu toe loopt dat aardig, maar we merken wel dat bedrijven huiverig zijn om in iets nieuws, zoals online events, te investeren.
Wat voor mij persoonlijk enorm scheelt is dat ik niet alleen ben maar samen met twee anderen. In tijden als deze kunnen we elkaar extra motiveren. Zeker omdat ik naast A Cup of Ambition ook fulltime bij ABN Amro werk.”
Meer interviews met ondernemers over de coronacrisis lees je hier >
Wow! Een fulltime baan, kindje op komst én een eigen onderneming. Je snapt dat ik nu nog maar één vraag heb. Hoe doe je dit?
”Ja dat klinkt natuurlijk als heel druk, maar A Cup of Ambition voelt niet als werken omdat ik het heel erg leuk vind. Wat voor mij wel als werken voelde was de mailbox bijhouden, facturen sturen en Instagram posts inplannen. Daarom is het goed dat we nu met z’n drieën zijn. Iedereen heeft andere talenten en zo vullen we elkaar goed aan.”
Alle offline events worden gecanceld. Zijn er evenementen die nu verplaatst worden naar online?
”Er zijn wel events die eigenlijk offline zouden zijn en nu online worden aangeboden, maar lang niet allemaal. Wat ik jammer vind is dat dan een kaartje minder duur is, terwijl de inhoud hetzelfde is.
Ik denk dat als dit het nieuwe normaal is, ik kan me namelijk niet voorstellen dat we binnen een jaar weer met honderden mensen bij een event zitten, we echt stappen moeten gaan maken.
Nu worden online events vaak neergezet als goedkoper en minder interessant. maar het heeft ook heel veel voordelen. Zo heb je bijvoorbeeld geen reistijd. In de wereld van online events zitten nog heel veel kansen. Normaal heb je 500 stoelen en moet je die vullen maar nu is de sky the limit! Toch zijn het nog weinig bedrijven die hun offline events verplaatsen naar online en worden de meeste events helemaal gecanceld.”
Wat zonde, want er zou dus een enorme kans zijn voor de online-event markt. Hoe zit het eigenlijk met de tarieven van jouw sprekers voor online events?
”De tarieven voor sprekers zijn voor online en offline events hetzelfde. De moeite en tijd die de sprekers erin moeten steken qua voorbereiding is namelijk ook precies hetzelfde. Alleen de reiskosten rekenen we niet, maar dat is natuurlijk een verwaarloosbaar bedrag.
De expertise van de sprekers is waar je voor betaald en dan maakt het niet uit of ze digitaal spreken of op een podium. Dan ga ik dus geen korting geven op de sprekers die bij mij zijn aangesloten. Sowieso is onderhandelen over tarieven iets wat veel sprekers vervelend vinden om te doen, en daarom doe ik dat voor ze.”
Waar zit die angst voor onderhandelen in, denk je?
”Vaak wordt – vooral tegen vrouwen – gezegd: ‘je bent nog niet zo bekend dus we bieden je de kans om hier te spreken maar voor een lager bedrag, want het is voor jou ook een mooie kans’. En dat is precies waarom vrouwen minder betaald krijgen dan mannen.
Vrouwen zien een kans vaak als iets wat anderen hen gunnen. Mannen zien een kans iets als waar ze ook naar betaald moeten worden. Dat is een verschil in mindset. Vrouwen moeten daar echt voor zichzelf opkomen. Je krijgt alleen een kans als mensen denken dat je het kan, dus dan is er ook ruimte om te onderhandelen.”
Hoe zie jij de toekomst van de business events voor je?
”Er zal veel meer online gaan gebeuren en ook meer gefaseerd. Dus dat je niet een event organiseert van een hele dag maar dat je een reeks aan momenten van inspiratie gaat aanbieden. Ik denk dat iedereen hoopt dat de offline events wel terug komen maar dat dit veel kleinschaliger gaat worden dan dat we gewend zijn.”
A Cup of Ambition bestaat nog niet zo heel lang, nu ongeveer een jaar. Heb jij tips voor andere (beginnende) ondernemers in deze onrustige tijd?
”Allereerst: kijk en denk in mogelijkheden. Hoe kan je met jouw dienst of product het leven van mensen makkelijker maken in deze tijd? Maak gebruik van het feit dat de wereld is zoals die nu is.
Ten tweede: luister niet te veel naar adviezen van je familie en vrienden. Die staan dichtbij je en zien vaak meer beren op de weg, hoe goedbedoeld hun adviezen ook zijn.
Ten derde: zoek online communities op. Iedereen is ooit ergens begonnen en de meesten in zo’n community willen elkaar juist graag helpen.
Als laatste zou ik iedere beginnende ondernemer adviseren om met een coach te gaan werken die jou gestructureerd op weg helpt. En onthoud: je moet het voor jezelf leuk houden!