Girls Who Support!
Wie? Nou, creatieve ondernemers.
En hoe dan? Door ff met ze te bellen, en hun verhaal op digitaal papier te zetten, for everyone to read.
In ons nieuwe rubriek ‘digitaal drankje met..’ bellen we – geheel in stijl, vanaf de keukentafel met de telefoon in de ene en een glaasje wijn in de andere hand – ondernemers die getroffen zijn door de corona crisis. Hoe reageren zij hierop?
Welk effect deze toestand op hun bedrijf heeft, wat ze bedenken om hun business op de been te houden en hoe ze een stukje positiviteit uit de crisis weten te halen – het komt allemaal aan bod in deze eerlijke reeks. Wij houden jou up-to-date van alle creatieve, nieuwe business ideeën die deze crisis met zich meebrengt. Dit keer een digitaal drankje met Nadine Walter, grafisch ontwerpster en een van de initiatiefneemsters van de online cursus Brand New Collective.
Hi Nadine! Je bent founder van Studio Vorm Creative, waarbij je ondernemers helpt met het neerzetten van hun visuele identiteit. Hoe gaat het nu met jou én met je bedrijf in deze gekke tijd?
”Ik moet eigenlijk zeggen dat ik niks te klagen heb. Het scheelt voor mij dat alles wat ik doe online plaatsvindt. Shoots waar ik veelal art direction en styling voor doe gaan op dit moment niet door, maar een groot deel van mijn werk loopt gelukkig nog.
Wat ik zie is dat ondernemers op dit moment heel erg kijken naar hun eigen bedrijf en dit juist het moment vinden om kritisch te kijken naar hun eigen website of logo en dat vervolgens willen veranderen. Op dat gebied komen dus veel aanvragen binnen.”
Het helpt nu dus enorm als bedrijf gefocust te zijn op online. Veel zelfstandigen zullen het een stuk moeilijker hebben dan jij. Is er toch een moment geweest dat je met je handen in het haar zat en niet wist hoe je het de komende maanden moest volhouden?
”Op het moment dat ik thuis moest gaan werken en niet meer naar mijn kantoor bij #Workmode kon heb ik wel even gedacht ‘shit, hoe ga ik deze weken doorkomen?’. Thuis was ik niet gefocust en het fijne van een werkplek bij #Workmode is dat ik echt naar mijn werk ga en daardoor veel meer focus heb.
Nu was ik heel snel afgeleid en ook een beetje onrustig van alle nieuwsberichten. Daardoor lukte het me niet om echt creatief te zijn, wat natuurlijk essentieel is voor mijn business. Maar nu ik een ritme heb gevonden komt de creativiteit ook terug. Ik barst weer van de leuke ideeën!”
Meer interviews met powervrouwen (en hun ‘Corona-oplossingen’) lees je hier >
En een van die nieuwe ideeën was Brand New Collective. Kan je daar iets meer over vertellen?
”Het idee voor deze online marketing & branding cursus kwam eigenlijk tot stand omdat we bij #Workmode met allerlei female founders werken en allemaal verschillende expertises hebben. Nu wilden we onze krachten bundelen en het combineren zodat we een leuke cursus kunnen aanbieden. In eerste instantie was het geen online cursus, maar daar moest veel voor geregeld worden en iedereen heeft het altijd druk, je kent het wel.
Dus dat was er nog niet van gekomen, maar met z’n vijven (Brand New Collective, Fabienne Lindenberg, Manouk Keurntjes, Robin van Leeuwen en ik) hebben we wel alle kennis in huis en dit vonden we het perfecte moment om het online te lanceren. Iedereen zit thuis en heeft er nu de tijd voor. Wel gaat er veel meer tijd in zitten dan ik had gedacht, maar het is erg leuk om te doen. Vooral omdat we elkaar echt versterken en ook van elkaar kunnen leren!”
In plaats van het huren van een werkplek heb je er dus een hele community bij waar mooie projecten uit voortkomen! Extra waardevol in deze periode lijkt me?
”Zeker! Ik merk echt dat mijn netwerk nu heel belangrijk is. Ook vanuit mijn eigen bedrijf doe ik veel samenwerkingen en dat draagt heel erg bij aan mijn netwerk. In tijden als deze merk je dat je daar echt wat aan hebt. En op deze manier samenwerken aan een cursus is ook nieuw voor mij, maar erg leuk om te doen. De creativiteit die erbij komt kijken als je iets nieuws aan het opzetten bent, geeft ook weer energie.”
En kunnen we nog meer cursussen verwachten of is het een eenmalige actie?
”We willen het hierna waarschijnlijk nog een keer gaan doen, maar dan niet voor hetzelfde tarief. Alle kennis en tips die we delen kun je (met de opdracht die eraan verbonden is) direct toepasbaar maken op je eigen bedrijf. We zien nu al dat we veel bieden voor dit bedrag, dus eigenlijk is het een test en willen we kijken wat het doet en hoe mensen reageren.”
Voor veel mensen is het een ellendige tijd. Als we er iets positiefs uit moeten halen, wat zou dat dan volgens jou zijn?
”Zelf merk ik heel erg dat ik er creatief van word. Je gaat oplossingsgericht denken buiten je normale manier van werken. Zelf bied ik nu bijvoorbeeld sinds kort een 1:1 online sessie aan waarbij mensen op een laagdrempelige manier een adviesgesprek aanvragen over hun branding.
Het positieve is dus dat je wel moet inspelen op waar écht behoefte aan is en dat nu de tijd is om nieuwe diensten aan te bieden. Daarnaast is het een tijd waar je elkaar als ondernemers enorm kan helpen en supporten.”
8 manieren om (kleine) ondernemers te supporten vind je hier >
Je gaf aan dat je het moeilijkste van deze omschakeling vond om ineens vanuit huis te werken. Uiteindelijk heb je toch die flow en creativiteit terug gevonden. Heb je tips voor mensen die hier ook tegenaan lopen?
”Probeer een ritme te vinden. Kleed je aan, neem echte pauzes, plan je eetmomenten op dezelfde tijd als normaal en loop dagelijks een rondje buiten. Zo blijf je in die flow! Daarnaast is het belangrijk om niet aan de eettafel te werken maar echt een werkplek te maken. Dan ben je niet de hele dag in dezelfde ruimte en daardoor kan je meer gefocust werken over het algemeen.”