Het kiezen van dat ene wijntje als je voor een goed gevuld schap in de supermarkt staat blijft lastig. Er is super veel keuze en uiteenlopende kwaliteit en herkomst. Soms zie je door de druiven de wijngaard niet meer, dus wij maken je wegwijs in de supermarkt met onze tips!
Wijntje scoren in de supermarkt? Zo kies je een fles naar jouw smaak >
De fles
1. Licht of donker
In een lichte kleur fles zitten wijnen die meteen gedronken kunnen of moeten worden: lekker fruitig en fris. Waarom? Donkere flessen zorgen ervoor dat het licht de wijn niet aantast – dit zijn dus bewaarwijnen – en deze zijn vaak rijker van smaak.
2. Sluiting van de fles
Heeft de fles een echte of neppe kruk? Of een schroefdop? Wijnen die niet hoeven te rijpen in de fles, hebben vaak een neppe kurk of schroefdop. Deze wijnen zijn meestal fris en jong, bovendien krijg je zo geen kurksmaak aan de wijn.
Wijnen die nog rijpen in de fles, hebben wel een echte kurk. Deze kunnen ook jong gedronken worden, dan zijn ze wat scherper, maar na een aantal jaar in de fles komen de complexere aroma’s pas naar voren en wordt de wijn soepeler. Dit zijn overigens ook de wijnen die je beter neer kunt leggen!
Het etiket
1. Millésime – het oogstjaar
Dit is elk jaar weer anders door het aantal zonuren, de luchtvochtigheid, de temperatuur, ga zo maar door. Wijn uit betere wijnjaren is vaak voller van smaak en kunnen ook langer bewaard worden. Sommige zijn soepeler dan andere – al met al vergt dit inleeswerk voor de aankoop.
2. Het alcoholpercentage
Hoe hoger, hoe zwaarder. Althans, dit geldt voor de meeste wijnen – vooral de rode.
3. Sulfiet
Sulfiet beschermt wijn tegen vroegtijdige oxidatie. Het zal er dus vaak in kleine maten inzitten, te veel beïnvloedt de smaak namelijk ook. Er zijn enkele wijnboeren die dit nog niet willen gebruiken, deze wijnen zullen dan ook snel gedronken moeten worden.
Wijn uitkiezen in de supermarkt // lekkere wijn kiezen in de supermarkt
Geen supermarktwijn? 15 x Leuke wijnwinkels in Amsterdam >
4. Soberheid
Een mooi etiket verkoopt goed, maar duidt daarmee ook aan dat er marketing achter de wijn schuilt. Een wijnboer met veel passie voor zijn werk, is vaak minder bezig met de kleur van zijn etiket, wat deze vaak soberder maakt. Ook staat er vaak meer informatie op het etiket als de wijnboer duidelijk wilt maken waar hij voor staat. Grote wijnhuizen bestempelen dit eerder als ‘geheim’.
5. Specificiteit
Zoals hierboven benoemd: een gepassioneerde wijnboer geeft alle informatie graag weg, zodat jij hem onthoudt. Dit geldt ook voor de herkomst: liever een district dan een land, maar liever een specifieke stad dan een district.
De prijs
De één is duurder dan de ander – en dat kan verschillende redenen hebben. Twee wijnen kunnen uit dezelfde regio komen en toch enorm verschillen in prijs. Het kan te maken hebben met de werkwijze – handmatig of machinaal, het rendement per hectare of de reputatie van de wijnboer. Minder druiven per wijnrank is goed voor de kwaliteit, maar levert minder wijn op. Oudere ranken produceren bijvoorbeeld minder, maar vaak wel beter.